Wednesday, February 2, 2011

Happy Chinese New Year 2011

Gong Xi Gong Xi..

Tahun ni, 2011, first time saya betul2 rasa cam excited nak tunggu Tahun Baru Cina. Yela, sebab saya kan bekerja di company yang majority adalah chinese kan.. And sekarang saya berkawan dengan ramai Chinese. Kawan2 bertambah :P Tapi saya ni lack of knowledge pasal adat or apa2 mengenai mereka. Ada la sikit sikit saya belajar time hang out dengan mereka. Oh, company saya cuti mula dari 1st February 2011 (half day) sampai 7th February 2011. Akan start kije on 8th February 2011 which is on Tuesday. Lama x? Lama kan? Macam saya pulak yang merayakan CNY ni. Hehe

Kalau ikut Feng Shui orang Cina, sempena Tahun Arnab ni, kalau business starts on Monday (7th February 2011) agak kurang "ong" nye. Not a good day to start your business. But, Tuesday (8th February 2011), is a very good day to start working. That's why la kena paksa cuti this coming Monday. Hehe. On 1st February 2011 (Tuesday), kiteorang half day sampai pukul 12. Pagi tu, tak ade buat kerja pun. Just kemas2 office and tempat masing masing. Semua meja kena clear. Tak boleh ada 1 kertas kerja atas meja. Semua kena disusun dengan kemas di bawah meja. Relevannya?  Sempena nak masuk tahun baru, semua kerja kerja untuk tahun lepas kena ditutup. Bila dah start kije balik, baru boleh letak barang barang atas meja balik. Ibarat tutup kerja lama and mulakan kerja baru di tahun baru. Hehe.

After dah siap siap kemas office, kiteorang ada makan lunch together with officemate. Hmm. I suppose benda ni macam best la kan, tapi company saya banyak sangat "isu" antara satu sama lain. So, lunch ni just makan makan yang xde perasaan best. Haha. Faham x apa saya maksudkan? Maybe xfaham.Xpe la :P Hmmm. Before kiteorang semua gerak pergi ke destinasi makan makan, ada la adat orang cina lagi 1. Operasi memberi token dari boss. Boss kiteorang, bagi angpaw paket merah kepada semua. Dia panggil sorang sorang and bagi angpau. Hehe. Boleh la untuk lepas duet minyak setengah bulan. keh3. Lepas da selesai upacara bagi ucapan and angpau, kiteorang pon gerak ke tempat makan. Oh, 2minggu sebelum CNY, semua staff kat ofis dapat 1 kotak 4kg limau. Tapi masam!hahahahha. Thanks Boss!

Ok. Skang nak cite, saya kan xpernah la sambut CNY kan seperti tahun ni.So ni kira my first year ok.Saya memang excited gile la aritu p membeli baju blouse kale merah, Tetttt!hahaha. So masa hari yang makan lunch ni, saya pakai la blouse itu. Fine. Semua org that day pakai t-shirt and jeans je. Xde sorang pon pakai kale merah. *segan* Over di situ. Kalo xde orang tego pasal baju saya xpe la kan, ni boss saya, pagi pagi dia nampak and tego " Wah, merah u harini". Saya senyum je. Yang pasti pipi saya panas! Haha. Pas2 ade sorang lagi tego. Engineer depan saya. Masa saya lalu sebelah dia, dia cakap "Eh, harini u lagi cantik la dari i". (btw, engineer ni lelaki, tp xtaw kenapa dia menggunakan word *cantek*) Saya dah segan untuk kali yang keduanye pon membalas " mestilah i kena lebih, kan nak sambut CNY!" Haha. Ok. Malu. Xpe. Saya harap mereka perasan saya comel!hahahahaha

Esok kawan saya, Tan Wei Pin, Engineer Civil & Structure ajak saya beraya rumah dia. Hmm. Saya excited nak p ni. Rajin x saya? Tapi xde member nak teman. Hehe. Nak tengok suasana orang sambut CNY camne. So next year boleh la improve pergaulan saya dari this year kan. Hehe. Happy Chinese New Year ;)

4 comments:

aishah said...

bagus shima.. semangat 1 Malaysia.. Malaysia boleh! shima boleh!

MizTz_Lychee said...

Yeahhhh 1 Malaysia!! ;)

meen said...

nk usya akak pakai baju merah tu!

MizTz_Lychee said...

hahahaha.Nak simpan tros baju tu dik..untuk next year CNY balik.haha